کوپن تخفیف و کد تخفیف
یکی از انواع تخفیفها را کد تخفیف و کوپن تخفیف تشکیل میدهند. استفاده از این کوپنها بهصورتی است که کاربران با استفاده از کد یا کوپن میتوانند خریدشان را با درصدی تخفیف انجام دهند.
فروشگاه های اینترنتی برای جذب مشتریان خود کد تخفیف ها یا کوپن های تخفیفی منتشر میکنند، این کد تخفیف ها به چند شکل تخفیف درصدی، کد تخفیف مبلغ ثابت و ارسال رایگان تقسیم بندی میشود و کاربران با استفاده از این کد تخفیف ها مبلغی را از سبد خرید خود کاهش میدهند.
بن تخفیف
فروشگاههای حضوری برای جذب مشتریان بیشتر از بن تخفیف استفاده میکنند. این بنها توسط نهادها یا مراکز دیگر به مردم داده میشود. مشتریان نیز با استفاده از بن تخفیف میتوانند درصد بالایی از خریدشان را تخفیف بگیرند.
نحوه استفاده از شگرد حراج ویژه در فروشگاههای بزرگ کاملاً متفاوت است. این فروشگاهها انتهای سال کالاهای باقیمانده در انبارشان را با تخفیفهای ویژه به قیمت بسیار کمتری عرضه میکنند تا فروش بیشتری داشته و با انبار خالی به سال بعدی بروند. چنین اقدامی به این خاطر است که فروشگاههای بزرگ بهصورت گروهی و با تعداد بالا خریداری میکنند و مبلغ کمتری بابت اجناس میپردازند. با این حساب خرید کالا در زمانی که آن محصول در انبار وجود داشته باشد، عملاً غیرممکن میشود.
فروشگاههای آنلاین یا آفلاین ایران نیز مانند فروشگاههای خارجی در روزهای خاص سال مثل جمعه سیاه (Black Friday) یا دوشنبه سایبری (Cyber Monday) محصولاتشان را با تخفیف ویژهای به فروش میگذارند. علاوه بر آن، شب یلدا نیز به جمع ایام خاصی پیوسته که فروشگاهها طی آن پیشنهادها ویژهای با تخفیف شگفتانگیز به کاربران میدهند.